Herkent u bovenstaande vragen of overdenkingen? Deze vragen worden steeds vaker door relaties aan Symbol gesteld. Diverse eindklanten in o.a. de High Tech, Oil & Gas en Rail & Infra maken steeds vaker gebruik van de in de automotive reeds succesvol toegepaste kwaliteitstechnieken. Hun doel is om de kwaliteit in de leveranciersketen te beheersen, zodat zij First Time Right aan hun klanten kunnen leveren.

Symbol heeft de afgelopen jaren gezien dat diverse bedrijven geconfronteerd worden met nieuwe eisen van klanten. Het start vaak met het verzoek om klachten af te handelen m.b.v. de 8D techniek en geleidelijk aan volgen er diverse andere vragen om aan te tonen hoe je als leverancier de risico’s in het proces beheerst (onder andere FMEA) en wat de capabilities van het proces zijn (onder andere Cpk). Eigenlijk vallen al deze technieken en vragen binnen de kapstok die APQP heet: Advanced Product Quality Planning. In onderstaand schema ziet u de 5 APQP-fasen die uw klant en/of uw organisatie doorloopt.

Commitment

De ervaring van Symbol is dat diverse leveranciers zich committeren aan de wens van de klant, bijvoorbeeld door het toepassen van 8D, het aanleveren van een PPAP en het toepassen van Design FMEA. Maar je je ergens aan committeert, dan is er vaak geen weg terug. Het is dan van groot belang dat je als leverancier dezelfde taal spreekt als de klant en vice versa. Begrijp je elkaar niet goed, dan kunnen er snel misverstanden ontstaan waardoor het erg lastig wordt om aan de gestelde eisen te voldoen.

Heeft u dergelijke kwaliteitsvraagstukken? Symbol kan u helpen!

Symbol is al jaren dé speler binnen de automotive sector als het gaat om technieken om de kwaliteit binnen de keten te kunnen beheersen. Met de kenmerkende, pragmatische aanpak is Symbol in staat om ook samen met u na te denken hoe deze technieken voor u en voor uw klant succesvol kunnen werken. Onderstaande rollen hebben we de afgelopen jaren aangenomen:

  • APQP facilitator: om zo het APQP proces te definiëren en vast te stellen waar de klantoverdracht plaatsvindt en welke informatie je dan van de klant mag verwachten/eisen
  • FMEA facilitator: om succesvolle FMEA’s uit te voeren met het team, FMEA’s die geen checklist zijn van de klant, maar ook echt werken om het proces te beheersen
  • Quality manager/engineer ad interim: extra kennis en capaciteit inbrengen om dezelfde taal als de klant te spreken en de organisatie geleidelijk aan te verbeteren.
  • (Leveranciers)auditor: in een leveranciersketen is het van belang dat de klant zorgt dat zijn leveranciers de kwaliteit in de keten kunnen beheersen, dit geldt dus uiteraard ook voor uw leveranciers.
  • Trainer van relevante kwaliteitstechnieken om zo het kennisniveau op het gelijke niveau als de klant te hebben, zodat je dezelfde taal spreekt als de klant.

Herkent u (een deel van) bovenstaande vraagstukken en heeft u behoefte aan advies of hulp? Mail of bel dan gerust, we zijn u graag van dienst.

Review