APQP, FMEA, SPC, 8D, Six Sigma… In de automotive industrie zijn deze kwaliteitstechnieken al jaren gemeengoed en langzaam maar zeker sijpelen ze door richting andere branches. Ook suppliers in de high tech industrie worden door OEM’s steeds vaker met deze technieken geconfronteerd. OEM’s willen namelijk weten hoe jij als supplier garandeert dat hun processen nooit worden belemmerd door lage kwaliteit of vertragingen. Wil je aan deze klanten blijven leveren, dan móet je mee in dit kwaliteits- en procesdenken. Maar wat betekent dit voor jouw organisatie? Je leest het in deze blog.

De teugels aantrekken

Bij Symbol zien we dat de OEM’s in jouw branche op het gebied van kwaliteit de teugels richting suppliers steeds verder aantrekken. De aanleiding van een OEM om dit ook bij jouw organisatie te doen, kan verschillen. Het kan zijn dat er kwaliteitsissues zijn die op korte termijn opgelost moeten worden, waarbij de terechte vraag wordt gesteld hoe jouw organisatie issues in de toekomst gaat voorkomen. De urgentie om aan de wensen en eisen van de OEM te voldoen is in dit geval erg hoog. Maar het kan ook zijn dat een OEM simpelweg de wens heeft om binnen afzienbare tijd de kwaliteit van al zijn suppliers naar een hoger niveau te brengen, waarbij een duidelijke keuze is gemaakt voor bepaalde kwaliteitstechnieken om dit te bereiken. Er is dan minder sprake van urgentie, maar ook in deze situatie moet jouw organisatie mee in de wensen en eisen van de OEM.

Kwaliteitsdenken bovenaan de agenda

In beide gevallen moet kwaliteitsdenken bovenaan de agenda worden gezet. En kwaliteitsdenken is niet alleen voorbehouden aan de kwaliteitsafdeling of de productie. Het vraagt om betrokkenheid, (proces)eigenaarschap en een continue drive om te willen verbeteren in de hele organisatie – met de leiders voorop. De OEM’s vragen in toenemende mate bewijsmateriaal om aan te tonen dat jouw processen stabiel en capabel zijn, omdat die processen onderaan de streep voorspelbaarheid en lage proceskosten opleveren. Om dit te kunnen bereiken, moet kwaliteit ook in de strategie worden opgenomen. De leiders staan in dit proces dus aan het roer, gevolgd door de uitrol in en naar de hele organisatie.

Nieuwe en uitdagende vraagstukken en tools

Want of je nu wilt of niet, en of je er nu klaar voor bent of niet: we geven je op een briefje dat ook jouw organisatie binnenkort te maken krijgt met veranderende wensen en eisen van OEM’s. En niet alleen de strategie moet veranderen, je komt ook gegarandeerd in aanraking met nieuwe en uitdagende vraagstukken en tools. APQP, FMEA, SPC, 8D, Six Sigma: we noemden ze in het intro al even. Is in jouw organisatie hiervoor al voldoende kennis en capaciteit aanwezig? En vooral: zijn jullie klaar voor een andere manier van werken en denken? Het is namelijk niet alleen een kwestie van deze technieken in de praktijk brengen. Nee, het vraagt om een shift om multidisciplinair van corrigerend naar preventief te werken, van oplossen naar voorkomen, van eerst doen naar eerst denken. En dat is een shift waar veel suppliers nog niet klaar voor zijn, omdat er sinds jaar en dag oplossingsgericht wordt gewerkt: ‘als het niet goed is, dan herstellen we het’. Dat gedachtengoed is alleen niet meer van deze tijd, en de OEM’s zien dit gedachtengoed liever nog vandaag dan morgen in de prullenbak verdwijnen. Het belang van ‘regeren is vooruit zien’ is groter dan ooit.

Zelf de regie nemen

Ons advies? Laat je niet leiden door de OEM’s, maar neem zelf de regie. Onderzoek hoe je de processen en performance in jouw organisatie nú al naar een hoger plan kunt tillen, zet kwaliteit hoog op de strategische agenda én doe kennis op over de genoemde kwaliteitstechnieken. Zo voorkom je dat je door een klant overrompeld wordt en je met je rug tegen de muur komt te staan. Maar het heeft ook grote voordelen voor jouw organisatie zelf. Want geloof ons, knelpunten waar je nu dagelijks tegenaan loopt worden alleen maar groter als je ze niet oppakt. Te veel klachten van klanten bijvoorbeeld, targets die niet behaald worden of een te lange doorlooptijd in de productie. Ga je proactief aan de slag met de implementatie van de genoemde kwaliteitstechnieken, dan kun je in al deze processen een hoger rendement behalen. En ook daarom moet je zelf actie ondernemen. Niet alleen omdat een OEM het oplegt, maar júist om wat het jouw organisatie oplevert. Uiteindelijk vraag je jezelf dan af: “Waarom hebben we dit niet eerder gedaan?”

Deze blog is geschreven door consultants Niels Heuthorst en Richard Winter. Zij begeleiden momenteel diverse suppliers in de high tech industrie. Door de combinatie van kennisoverdracht op het gebied van kwaliteitstechnieken, het bieden van extra capaciteit en coaching on the job zorgen zij ervoor dat deze organisaties klaar zijn voor de toekomst. Nieuwsgierig naar wat Symbol voor jouw organisatie kan betekenen? Lees dan eens deze blog of neem vrijblijvend contact met ons op. We zijn te bereiken via 053 – 20 30 240 of via onderstaand formulier.