Digitalisering van continu verbeteren: dít is hoe Symbol het aanpakt

Bij Symbol geloven we dat het altijd en overal mogelijk is om het anders en beter te doen. Zelfs in de best presterende bedrijven en organisaties liggen er kansen voor verbetering.

Vanuit die visie begeleiden wij klanten onder meer bij het ontwikkelen én uitvoeren van een verbeterstrategie. En steeds vaker gaan continu verbeteren en digitalisering hand in hand.

 

Een Lean- of Six Sigma-transformatie doorvoeren

Let wel, Symbol is én wordt geen IT-bedrijf. Wél helpen we klanten om hun processen naar een volgende generatie te brengen, en steeds vaker zetten we daar digitale tools voor in. Dat doen we bewust, want digitaal werken is efficiënt en effectief en geeft inzicht – soms zelfs real-time. Zelf gebruiken we bijvoorbeeld Microsoft Power BI om data uit onze databases te visualiseren. Onder meer onze salesforecast is op een digitaal scherm bij ons op kantoor voor iedereen inzichtelijk. Maar Power BI – een tool die we ook bij jouw organisatie kunnen implementeren – is slechts één voorbeeld. Er komen steeds meer technieken op de markt waarmee je als organisatie data inzichtelijk kunt maken en kunt analyseren. De interactieve Active Cockpit van Bosch Rexroth, real-time procesinformatie met Power BI en digitale dagstarts via Planner: al dit soort tools helpen je om binnen je organisatie sneller of gemakkelijker een Lean- of Six Sigma-transformatie door te voeren.

 

De grootste Lean-game van Nederland

Zelf hebben we ook een unieke tool ontwikkeld, namelijk de grootste Lean-game van Nederland die je in ons Experience Center in Amersfoort kunt spelen. In de game moet je met behulp van data een fictieve fabriek logistiek én financieel zo efficiënt mogelijk laten draaien. Tijdens de serious game leer je al doende en ervaar je stapje voor stapje wat je met jouw organisatie kunt bereiken als je processen Lean inricht.

 

Industry 4.0 in ons SMART Experience Center

In ons SMART Experience Center speelt Industry 4.0 een belangrijke rol – en daar hebben we bewust voor gekozen. We zien namelijk dat veel organisaties worstelen met of aarzelen om Industry 4.0 te implementeren, en wij geven graag het goede voorbeeld. Daarom hebben we in het SMART Experience Center onder meer alle werkplekken voorzien van een digitale instructie. Ook maak je als deelnemer aan de Lean-game gebruik van verschillende apps en software om real-time procesdata te genereren. Je krijgt hiermee bijvoorbeeld inzicht in verspillingen in het proces, denk aan lange wachttijden. Ook worden de logistieke én financiële prestaties van het proces op een groot touchscreen gevisualiseerd en wordt met behulp van Process Mining de logistieke stroom van de producten visueel gemaakt. Als dát niet Industry 4.0 is…

 

LeanForms, software voor digitale formulieren

Verder werken wij sinds kort samen met LeanForms: software waarmee je digitale formulieren kunt bouwen, die je vervolgens kunt inzetten om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Er is geen IT-kennis nodig, waardoor de software gemakkelijk in je organisatie te implementeren is. De filosofie van LeanForms is namelijk dat ICT ondersteunend moet zijn, niet leidend. Hoe gebruiksvriendelijker de software, hoe lager je verantwoordelijkheden in de organisatie kunt leggen. Zo kun je met LeanForms van continu verbeteren een taak voor álle medewerkers maken – niet alleen voor het management.

 

Eén tool voor grip en overzicht

LeanForms is te gebruiken voor alles wat je nu nog in Word of in Excel registreert, denk aan de klachtenregistratie, formulieren om afwijkingen te registreren of bezoekersregistraties. Door dit soort data digitaal vast te leggen, kun je veel sneller en gemakkelijker meetwaardes verzamelen die nodig zijn voor een Lean- of Six Sigma-transformatie. Ook verandert de informatie-uitwisseling van push naar pull, wat de communicatie binnen het proces versnelt en verbetert. De registratie is verder foutloos en levert dus geen verspillingen op. Bovendien zorgen de grafieken in LeanForms voor inzicht: bij de klachtenregistratie kun je bijvoorbeeld het aantal interne klachten, het aantal klachten over leveranciers en de doorlooptijd van de klachtenafhandeling zien. Symbol kan je vervolgens helpen om alle data te analyseren, zodat je daadwerkelijk processen kunt verbeteren.

 

Een digitaal dashboard voor de stand-up

In vrijwel elke organisatie wordt momenteel gewerkt met een fysiek whiteboard voor de standup meetings rondom performance management en continu verbeteren. Een groot nadeel van een fysiek bord is dat de data eigenlijk al achterhaald is op het moment dat de stand-up plaatsvindt. Symbol ondersteunt bedrijven om hier een digitale slag te maken. Zo kunnen we via LeanForms, Power-BI, Planner of met de Active cockpit van Bosch Rexroth alle prestaties en verbeterinitiatieven real time visualiseren. Tijdens de standup meetings kan direct ingezoomd worden op de achterliggende oorzaken en kunnen verbeteracties toegewezen worden aan de verbeterteams.

 

Event: ‘Digitaliseren van continu verbeteren’

Ben je benieuwd hoe Industry 4.0 binnen jouw organisatie kan werken en welke digitale tools daar geschikt voor zijn? Meld je dan aan voor het event ‘Digitaliseren van continu verbeteren’, dat Symbol, LeanForms en Bosch Rexroth op woensdag 11 mei en donderdag 30 juni samen organiseren. Aanmelden? Dat kan hier.

Wil je eens met ons sparren over Industry 4.0 binnen jouw organisatie? Neem dan contact met ons op via 053 – 20 30 240 of laat je gegevens achter via onderstaand formulier. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met jou op.