De wereld is aan veel verandering onderhevig, en binnen de automotive industrie is dat niet anders. Vooral op het gebied van wetgeving staan er steeds weer nieuwe ontwikkelingen op stapel. Zo werd eind 2016 bijvoorbeeld de ISO/TS 16949:2009 vervangen door de aangescherpte norm IATF 16949:2016. Dit om nog beter te kunnen borgen dat er binnen de automotiveketen wordt voldaan aan gestelde verwachtingen en eisen.

 
14 september a.s. vervallen alle oude certificaten

En nu is er alweer een volgende grote verandering in aantocht. Vanaf 14 september 2018 komen alle certificaten te vervallen van bedrijven die niet aan deze nieuwe norm voldoen. Loopt het huidige certificaat eerder af dan die datum? Dan wordt het bedrijf nu al geaudit op basis van de IATF 16949. Sinds 1 oktober 2017 worden alle bedrijven namelijk volgens de nieuwe norm beoordeeld.

Een transitie is hard werken!

De transitie vergt veel van de circa 400 Nederlandse leveranciers in de automotiveketen, maar veel van die bedrijven lopen tegen één groot probleem aan: bewustwording. De kwaliteitsmanagers, maar vooral ook het management zien nog niet altijd de noodzaak in, of onderschatten de transitie naar de nieuwe norm IATF 16949. Voor een succesvolle transitie moet zeker een half jaar uitgetrokken worden. Kortom: de tijd begint te dringen.

De gevolgen van non compliance

De gevolgen van non compliance zijn groot. Is uw bedrijf tijdens een audit of na 14 september 2018 niet compliant aan de nieuwe norm, dan betekent dit dat uw certificaat geschorst of zelfs helemaal ingetrokken wordt. Het directe gevolg is dat u niet meer aan de automotive industrie mag leveren. U kunt zich vast goed voorstellen wat dit voor uw bedrijf betekent. De belangrijkste tip die Symbol u kan geven: zorg dat u up-to-date bent. De transitie naar de nieuwe norm is echt niet zo gemakkelijk als het misschien lijkt. Bent u nog niet gestart? Dan adviseren wij u om direct de volgende stappen te nemen.

Stap 1: analyseer
Laat allereerst een GAP-analyse uitvoeren, zodat u ontdekt hoe uw bedrijf ervoor staat. Een GAP-analyse is een methode waarmee een vergelijking wordt gemaakt tussen uw bestaande en uw gewenste situatie. Tijdens de analyse wordt er gekeken naar uw documentatie – heeft u alles op orde, is alles afgedekt – maar ook naar de implementatie – hoe effectief werkt het in de praktijk. Na de GAP-analyse is het tijd voor een contextanalyse, een analyse die u dwingt om de eisen van al uw stakeholders (dus niet alleen uw klanten) te identificeren. In een risico-/SWOT-analyse zet u tot slot uw sterke en zwakke punten, uw kansen en uw bedreigingen op een rij.

Stap 2: bedenk een plan van aanpak
Maak aan de hand van de uitkomsten van de drie analyses een gedegen plan van aanpak. Waar moet u de komende tijd op focussen? Wat moet u aanpakken om aan de nieuwe norm te kunnen voldoen? Wij zien hierbij dat bedrijven vaak tegen dezelfde problemen aanlopen. Onderwerpen als functional safety, onderhoud (dat onder de nieuwe norm is aangescherpt), het contingency plan en software blijken voor velen een struikelblok.

Stap 3: onderneem actie
Ga aan de slag! Laat uw medewerkers en interne auditors opleiden, zodat zij precies weten wat er moet gebeuren en waar zij op moeten letten. Huur een externe consultant in die u begeleidt en met wie u kunt sparren. Of huur extra resources in, denk aan een externe specialist die – samen met uw eigen medewerkers – met de transitie naar de IATF 16949 aan de slag gaat.

Stap 4: blijf scherp
Blijf scherp op de veranderingen die eraan zitten te komen. In mei 2018 komt er alweer een nieuwe wijziging van de FMEA standaard aan, en wij zien dat wijzigingen elkaar steeds sneller opvolgen. Als u niet nu instapt heeft u een grote kans om steeds verder achter te lopen.

Deze blog is geschreven door Managing Consultant Henk Broekman.

Meer weten? Kom naar de Automotive Inspiratiedag op 8 maart a.s.

Wilt u meer weten? Meldt u zich dan aan voor de Automotive Inspiratiedag die Symbol op donderdag 8 maart 2018 in Tiel organiseert. Symbol heeft al vele bedrijven in de automotiveketen, onder meer Tata Steel en Webasto, begeleid in hun transitie richting de nieuwe norm. Tijdens het event delen enkele van onze klanten hun transitie-ervaringen en vertellen onze consultants u alles over de laatste wijzigingen, onder andere de wijzigingen in de FMEA standaard.

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren