In 2014 verscheen het eerste boek in de serie ‘Climbing the Mountain’. Inmiddels zijn er verschillende titels in deze serie verschenen. De boeken waren echter nog altijd in het Engels. Nu is deze serie ook in het Nederlands beschikbaar onder de naam ‘De Beklimming’.

In de afgelopen eeuw zijn verschillende methodieken voor het verbeteren van processen en kwaliteit ontwikkeld, zoals TQM, Kaizen, TPM, TOC, Lean en Six Sigma, elk met een eigen toolset. Dit boek biedt een samenhangend overzicht van al deze verbetermethoden, gecombineerd in één framework, het ‘Continuous Improvement Maturity Model’ (CIMM™). Dit framework beschrijft het proces van continue verbetering vanaf het creëren van een solide fundament, stabiele en voorspelbare processen, capable processen tot aan het creëren van producten en diensten van wereldklasse.

Lean Six Sigma is een methodiek die al decennia lang wordt toegepast om kwaliteit te verbeteren, doorlooptijden te verkorten en operationele kosten te verlagen. Lean Six Sigma Green Belts zijn specialisten in het uitvoeren van verbeterprojecten. Met de juiste combinatie van specialistische kennis, analytische expertise en gestructureerde aanpak zijn Lean Six Sigma Green Belts in staat om significante verbeteringen te realiseren.

Lean Six Sigma boeken

Degenen die meer willen weten over Lean Six Sigma worden geadviseerd om te kijken naar de boeken uit de reeks ‘De Beklimming’ of ‘Climbing the Mountain’, van de auteur H.C. Theisens. Er is een Yellow/Orange Belt, een Green Belt boek en een Black Belt boek. Naast een drietal lesboeken zijn er ook een tweetal oefenboeken.

Door de jaren heen zijn honderden boeken gepubliceerd over procesverbetering en kwaliteitsmanagement, waaronder veel boeken die specifiek over Lean, Kaizen, TPM of Six Sigma gaan. De boeken uit de reeks ‘Climbing the Mountain’ onderscheiden zich van andere boeken omdat ze een holistisch overzicht geven van al deze verbetermethoden, volgens het ‘Continuous Improvement Maturity Model’ (CIMM™). Dit raamwerk beschrijft het proces van continue verbetering vanaf het eerste stadium van continu verbeteren tot het leveren van producten en diensten op het niveau van ‘World Class’. Het CIMM raamwerk verbindt Lean, Six Sigma en andere verbetermethoden en bevat de ‘best practices’ technieken op het gebied van procesverbetering, kwaliteitsmanagement en het ontwikkelen van nieuwe producten.

Online bestellen

De Yellow Belt en Green Belt boeken zijn behalve in het Engels ook in het Nederlands beschikbaar. De boeken zijn via alle reguliere kanalen te bestellen, waaronder bol.com en managementboek.nl. Voor grotere aantallen en kwantumkorting kunt u rechtstreeks contact opnemen met de uitgever LSSA (Lean Six Sigma Academy).

lean six sigma yellow belt boek lean six sigma green belt boek lean six sigma black belt boek
Yellow & Orange Belt boek Green Belt boek Black Belt boek

Andere bekende boeken over Lean en Six Sigma die wij aanraden zijn de volgende:

  • Bohte, K., & Bohte, A. (2000). World Class Quality: Using Design of Experiments to Make It Happen. New York: Amacom.
  • Cox, J., & Goldratt, E.M. (1986). The goal: A process of on-going improvement. New York: North River Press. Croton-on-Hudson.
  • Imai, M. (1997). Gemba Kaizen: A Common sense, Low-Cost Approach to Management. New York: Mcgraw-Hill.
  • Liker, J.K. (2004). The Toyota Way: 14 Management Principles from the World’s Greatest Manufacturer. New York: McGraw-Hill.
  • Rother, M., & Shook, J. (1999). Learning to see: Value Stream Mapping to Add Value and Eliminate MUDA. Cambridge: Lean Enterprise Institute, Inc.
  • Womack, J.P., & Jones, D.T. (1996). Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your New York: Simon & Schuster.

De structuur van dit boek volgt de Lean Six Sigma Green Belt syllabus van de ‘Lean Six Sigma Academy’ (LSSA) en wordt, samen met het bijbehorende oefenboek, veel gebruikt in onderwijsprogramma’s en trainingen. Als zodanig vormt dit boek een goede basis voor diegenen die zich willen verdiepen in de Lean Six Sigma aanpak en technieken. Tijdens de uitvoering van verbeterprojecten vormt het een handig en praktisch naslagwerk.

Naast een behandeling van de technische tools, wordt ook uitgebreid stilgestaan bij het bepalen van een verbeterstrategie en het creëren van een verbetercultuur. Het betrekken van medewerkers en het borgen van verbeteringen in de organisatie zijn minstens zo belangrijk als het kunnen toepassen van de technieken. De subtitel van dit boek is daarom niet voor niets ‘Mindset, Skill set & Tool set’.