Hoewel de pijlen volledig gericht zijn op de opening van een nieuwe vestiging in Amersfoort, heeft Symbol dit jaar nog iets te vieren: het 10-jarig jubileum. In gesprek met Symbol-directeur Dick Theisens over de hoogtepunten uit de afgelopen tien jaar, de unieke propositie en – natuurlijk – de nieuwe vestiging.

Tien jaar geleden, op 1 januari 2008, nam Theisens zijn eerste medewerker aan. Het is de officiële start van Symbol, dat inmiddels is uitgegroeid tot een gerenommeerde organisatie met 45 eigen medewerkers en een aantal associates. “Ik ben enorm trots dat we in tien jaar tijd in Nederland een leidende positie hebben weten te verwerven”, begint Theisens. “Voor de oprichting van Symbol werkte ik jarenlang als zzp’er. Ik werkte aan grote internationale projecten en kwam zo in contact met Lean en Six Sigma. Daar werd in die tijd in ons land nog niet veel gebruik van gemaakt, maar ik zag de mogelijkheden van de methodieken en raakte enthousiast over wat je ermee kunt bereiken. De resultaten zijn namelijk duidelijk zichtbaar: het verbetert de kwaliteit en de effectiviteit. En niet alleen in de automotive en high tech, de enige twee sectoren waar Lean en Six Sigma al wel redelijk ingeburgerd waren. Deze generieke methodieken zijn júist breed inzetbaar. Ik wilde mijn kennis en ervaring dan ook verder uitrollen bij andere bedrijven en organisaties. Zo is Symbol geboren.”

De kracht: combinatie van Lean én Six Sigma

De kansen lagen voor Theisens voor het oprapen. Ten eerste omdat, zoals gezegd, Lean en Six Sigma in Nederland nog niet zo bekend waren. Ten tweede omdat concullega’s die zich hier al wél mee bezig hielden, of voor het één of voor het ander kozen. “Ik stond juist volledig achter de combinatie van Lean én Six Sigma. De kracht zit in het toepassen van beide methodieken, en dan vooral in weten wanneer je welke methodiek moet inzetten. Dat heeft alles te maken met de fase waarin een organisatie zich bevindt. Daarom hebben wij in de loop der jaren ook het unieke ‘Continuous Improvement Maturity Model’ (CIMMTM) ontwikkeld, dat organisaties inzicht geeft in het niveau waar zij zich bevinden op het gebied van continu verbeteren, ook wel Operational Excellence genoemd. Hiermee bepalen we op welke manier een organisatie zich het beste verder kan ontwikkelen, zowel op het gebied van procesverbetering als op het gebied van organisatieontwikkeling.”

Drie ‘puzzelstukjes’

“Ook hebben wij vanaf de start ingezet op drie ‘puzzelstukjes’, die alledrie nodig zijn om de organisatiedoelstellingen te halen: training, coaching en implementatiebegeleiding”, gaat Theisens verder. “Training staat natuurlijk voor de kennisoverdracht van Lean en Six Sigma methoden en technieken. Coaching betekent voor ons dat wij mensen begeleiden tijdens het uitvoeren van een verbeterproject in hun organisatie. En implementatiebegeleiding tot slot betekent dat wij de organisatie begeleiden in het verbeterproces. We kijken waar de organisatie staat, welke verbeteringen er doorgevoerd moeten worden en wat de organisatie nodig heeft om daarmee aan de slag te gaan.”

Inspiring people, improving processes

En zelfs in de meest succesvolle organisaties liggen kansen voor verbetering, meent Theisens. “Er zijn altijd kansen om dingen beter, sneller of efficiënter te doen. Wereldwijd, maar ook in Nederland, behalen al veel organisaties resultaat met het toepassen van Lean, Six Sigma en Agile. Deze methodieken bieden een gestructureerde aanpak en een krachtige set van technieken. Daarbij heeft iedere medewerker een belangrijke rol in het verbeterproces. Wij geloven echt dat alleen het opleiden van mensen niet tot het gewenste resultaat leidt. Medewerkers moeten niet alleen weten hoe zij kunnen verbeteren – zij moeten ook het nut van verbeteren inzien. Ons credo is daarom: inspiring people, improving processes.”

Een mooie mijlpaal

De genoemde aanpak heeft er voor gezorgd dat Symbol toonaangevend is in dit vakgebied. Theisens: “We hebben in tien jaar tijd een prachtig klantenbestand opgebouwd, ons team heeft zich enorm ontwikkeld, we hebben een aantal mooie prijzen gewonnen (waaronder in 2013 de Van den Kroonenberg-prijs) en we hebben een aantal boeken gepubliceerd die door veel partijen in Nederland en daarbuiten gebruikt worden.” En nu is daar de nieuwe vestiging in Amersfoort, die op 23 november officieel door wethouder Fatma Koşer Kaya van Economische Zaken van de gemeente Amersfoort wordt geopend. “Een mooie mijlpaal in ons jubileumjaar!”

“Klaar voor de toekomst”

“Wij werken in heel Nederland, en voor sommige van onze klanten is Enschede erg ver weg. Bovendien hebben wij sterke groeiambities, die wij met een nieuwe vestiging centraal in Nederland meer inhoud kunnen geven”, vervolgt Theisens. “We zitten aan het Stationsplein, dus hartje Amersfoort. Ons nieuwe kantoor is een volledig gerenoveerde, inspirerende omgeving – niet alleen voor onze medewerkers, maar ook voor klanten en partners. En bovendien verhuist ons Lean Experience Center (LEC) van Enschede naar Amersfoort, zodat nog meer organisaties hier gebruik van kunnen maken. In het LEC wordt een team medewerkers uitgedaagd om een ‘fietsenfabriek’ logistiek en financieel zo efficiënt mogelijk te laten draaien. Deelnemers ervaren zo aan den lijve wat de voordelen zijn van Lean werken. Het draait hierbij om het efficiënt inrichten van processen. In de fabriek is de output een fiets. Dit kan echter van alles zijn, ook een dienst. En om een klein tipje van de sluier op te lichten: begin volgend jaar wordt er ook in Eindhoven nog een kleine vestiging geopend. We vinden het namelijk belangrijk dat we bij onze klanten in de buurt zitten. We hebben straks drie prachtige locaties vanaf waar we onze klanten kunnen bedienen. Symbol is klaar voor de toekomst!”