Ieder bedrijf heeft zo haar problemen en uitdagingen. Bedrijven zijn goed en inventief in het bedenken van oplossingen, maar regelmatig ook erg opportunistisch. Als een proces niet lekker loopt, dan wordt er al snel geroepen dat de mensen getraind moeten worden. Er worden een paar personen naar een training gestuurd, met de verwachting dat het proces wel beter zal gaan lopen. Helaas komt een bedrijf vaak bedrogen uit.

Bespreek vooraf het doel en bijdrage van de training

Een POP-gesprek tussen leidinggevende, HR en medewerker heeft regelmatig als uitkomst dat iemand een training gaat volgen. De medewerker schrijft zich vervolgens in voor bijvoorbeeld een Lean of Lean Six Sigma training en start hiermee. Helaas wordt er te weinig gesproken over de meerwaarde of ROI van de training. Dat is een gemiste kans!

Het is belangrijk om voorafgaand aan de training met elkaar vast te stellen wat de training, naast persoonlijke ontwikkeling, kan bijdragen aan de organisatie. Een leidinggevende kan de medewerker bijvoorbeeld uitdagen om na het volgen van de training een presentatie te geven, waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoe het geleerde in de praktijk kan worden gebracht ten gunste van de organisatiedoelstellingen. Hoe kan worden gestart met Continu Verbeteren of welk Lean Six Sigma project vormt een meerwaarde? Pas dan profiteert de organisatie volop van de opgedane kennis en vaardigheid van de medewerker.

Voorkom het vertrek van je high potentials!

Wat we ook regelmatig zien is dat medewerkers bij Symbol trainingen volgen en er vervolgens in de praktijk bij hun werkgever niet mee aan de slag mogen of het zelf niet intern ter sprake brengen. Het resultaat is een laag rendement van de training, zowel voor de organisatie als voor de medewerker zelf. Immers autorijden leer je pas echt nadat je het examen hebt gehaald en je je in het verkeer gaat begeven. In het ergste geval zoekt de medewerker zijn heil elders omdat hij zich binnen de organisatie niet verder kan ontwikkelen. In dit geval heb je geïnvesteerd in een high potential om aan zijn ontwikkelingswensen te voldoen om hem vervolgens te zien vertrekken. Op zich zit de wereld zo in elkaar, maar toch is het jammer als je je als leidinggevende jezelf verwijten moet maken bij het vertrek van de high potential, omdat het ontbrak aan een concreet plan om het geleerde uit te nutten in de organisatie.

Koppel de training aan organisatiedoelen en implementatie

Symbol wordt regelmatig de vraag gesteld om een incompany training te geven van twee of vier dagen en wat daarvan dan de kosten zijn. We gaan dan altijd eerst met de (potentiële) relatie om de tafel om te begrijpen waarom ze medewerkers deze training willen laten volgen. Wat is de strategische continu verbeterstrategie? Welke verbeteringen denkt de organisatie door te kunnen voeren na of tijdens het volgen van de training? Wanneer is de training geslaagd?

Graag sparren we dus gezamenlijk over het ontwerp van de continu verbeterstrategie, zodat een mogelijke training optimaal aansluit bij de organisatiedoelstellingen en bij de medewerkers zelf. Het gaat dan altijd om een continu verbetertraject met inhoudelijke kennis en benodigde vaardigheden die binnen de organisatie ook écht nodig zijn en waarbij een koppeling met de eigen praktijk wordt gemaakt én de strategie. Symbol levert ook nog aanvullende diensten aan in de vorm van ad interim junior of senior consultants om hands-on mee te werken of als coach te fungeren voor zowel management als werkvloer.

Het resultaat is dat de organisatie verbetert door optimaal te profiteren van de opgedane kennis & vaardigheid én dat de werknemer zich verder ontplooit en een zinvolle bijdrage levert! Training dus als middel in plaats van als doel!

Meer informatie?

Meer weten over onze incompany trainingen en trajecten? Neem dan contact met ons op via 053 – 20 30 240 of vul onderstaand formulier in! We komen graag een kop koffie doen!