Op 6 juni vond voor de derde keer de Automotive Inspiratiedag plaats. Er was dit keer gekozen voor een interactief programma waarbij de deelnemers twee van de vier aangeboden workshops konden volgen. De workshops duurden elk ruim twee uur, waardoor relevante onderwerpen ook in de diepte aan bod konden komen. Reacties waren dan ook onder andere “We kunnen hiermee in onze organisatie aan de slag” en “Praktische handvatten om direct toe te passen”.

Ontwikkeling van de automotive sector: Zero Emission and World Peace?

De dag begon met een boeiende presentatie van Bas Bonnier. Hij daagde het publiek uit en zette het aan denken over de uitstoot van auto’s. Hoe schoon is elektrisch rijden? Hoe bereken je dat eigenlijk? Gaat het alleen om wat uit de uitlaat komt of kijk je ook naar de productie van auto’s en energie? Slotconclusie was dat we allemaal wel een betere en schonere wereld willen, maar dat de realiteit daar nog ver vanaf staat en ook in de toekomst niet echt lijkt te verbeteren. De presentatie van Bas is te downloaden via de knop onderaan deze pagina.

Top 10 Major Non-conformities op basis van IATF16949

Jurgen van Dueren van Lloyd’s Register vervolgde de plenaire sessie met een toelichting op de meest voorkomende afwijkingen van de norm IATF 16949. Waar moeten bedrijven dus extra goed opletten als ze (her)gecertificeerd worden op deze norm. Lees het nogmaals in de presentatie van Jurgen, via de knop onderaan de pagina.

De workshops

Deelnemers konden kiezen uit vier mooi uitgewerkte workshops. Arnoud de Jonge nam de groep mee in het onderwerp SMART doelstellingen gecombineerd met Smart gedrag. De internationaal opererende Abbott Nutrition fabrieken wonnen hiermee de exclusieve Shingo prijs voor Operational Excellence.

In een andere workshop werden deelnemers uitgedaagd om de projectmanagementkant van APQP in de praktijk te brengen. In teams werden papieren torens gebouwd, waarbij de uitgangspunten van projectmanagement en APQP in ogenschouw dienden te worden genomen. De resultaten van de teams waren opmerkelijk. Opvallend was het verschil in aanpak en de hoogte van de toren. Door goed samen te werken, te denken en te ontwerpen wist één team de hoogste toren te bouwen.

In workshop nummer drie, die plaats vond in ons Lean Experience Center, leerde men door zelf te ervaren wat werken volgens standaarden kan opleveren. TWI is een krachtige methode om medewerkers standaarden aan te leren. Het resultaat is minder variatie en dus minder kans op afwijkingen, rework en afkeur.

In de workshop ‘De kracht van data’ leerden deelnemers dat er ook relaties zijn tussen data waar je niet gelijk aan denkt. Maar die de sleutel bieden tot de oplossing van jouw probleem, bijvoorbeeld is er een relatie tussen de meetwaarden en de temperatuur en/of vochtigheid in de hal? Ook werd geleerd om kritisch naar beschikbare data te kijken; vaak wordt aangenomen dat de data betrouwbaar is, vaak blijkt niet niet het geval. Veel voorbeelden passeerden de revue.

Communicatie

Tot slot wist Jorrit Rogaar de vinger te leggen op het belang, maar ook de complexiteit van communicatie. Want we kunnen wel denken dat we nu alles duidelijk verteld hebben en de informatie precies zo ontvangen is als we hebben bedoeld. Jorrit haalt ons snel uit die droom. Want slechts een klein deel van de overgebrachte informatie wordt bepaald door de tekst. Een veel groter deel door de intonatie en lichaamstaal van iemand. Met een aantal mooie voorbeelden eye-openers voor de meesten. Kortom, het was weer een dynamische en geslaagde dag. Naborrelend en netwerkend werd er nog nagepraat over de dag. Veel positieve geluiden en feedback.

Download

Wilt u het allemaal nog eens nalezen? Of heeft u de Automotive Inspiratiedag gemist? Download dan via onderstaand formulier alle presentaties!

  • * verplicht veld