hoshin

Excellente organisaties werken continu aan organisatieontwikkeling, het verbeteren van hun processen en het innoveren van hun producten en diensten om waarde voor klanten en andere stakeholders te genereren. De reis naar de ‘Top of the Mountain’ is echter vol obstakels.

  • Doelstellingen tussen afdelingen die niet zijn uitgelijnd.
  • Het is onduidelijk wat een bepaald project zal bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.
  • Lange doorlooptijd van projecten; veel projecten worden nooit voltooid.
  • De prioriteiten zijn onduidelijk en prioriteiten veranderen regelmatig.
  • Medewerkers kunnen zich niet vinden in de organisatiedoelstellingen.
  • Medewerkers voelen dat ze niet bij het proces worden betrokken.
  • De bijdrage van individuen aan zakelijke doelstellingen is niet bekend.
  • De vooruitgang en de resultaten zijn niet concreet of niet transparant.

U zult ongetwijfeld enkele van de bovengenoemde problemen herkennen. De belangrijkste reden hiervoor is dat bedrijven geen strategische planning toepassen en onvoldoende focus hebben op belangrijke doorbraakprojecten.

Elke organisatie moet afwegingen maken omdat resources (mensen, middelen, machines) per definitie beperkt zijn. Toch maken veel organisaties de fout om geen focus aan te brengen en aan te veel projecten tegelijkertijd te werken. Het gevolg daarvan is dat die projecten lang duren en beoogde doelstellingen niet worden gehaald. Ook komt het voor dat aan veel projecten tijd wordt besteed, terwijl niet duidelijk is of en hoe groot de bijdrage aan de strategie is. Om dit te voorkomen moeten keuzes worden gemaakt en moet focus worden aangebracht. Een krachtige techniek hiervoor is de ‘Hoshin Kanri’ techniek.

“Hoshin is het schijnen van de metalen naald van het kompas.
Die alle individuele eenheden van de vloot naar hetzelfde doel leidt.”

(Kaoru Ishikawa)

Hoshin Kanri is een techniek voor het komen tot een heldere strategie met focus. Dit omvat de lange termijn doelstellingen, de doelstellingen van het lopende jaar en geprioriteerde doorbraakprojecten. Doordat dit alles op één enkele A3 is weergegeven, is het ideaal om dit naar de hele organisatie te communiceren. Hoshin Kanri wordt gevisualiseerd door middel van een aantal matrices. De belangrijkste matrix heet de Top-level X-matrix.

Hoshin Kanri wordt gebruikt om:

  • de strategie naar de organisatie te communiceren,
  • doorbraakprojecten op de strategie af te stemmen en deze te prioriteren,
  • inzicht te geven in de bijdrage van afdelingen en zelfs individuen,
  • focus aan te brengen,
  • benodigde middelen toe te wijzen,
  • voortgang en resultaten meetbaar en transparant te maken.

hoshin kanri

BewarenBewaren

BewarenBewaren