De kracht van visuele communicatie: visueel presenteren kun je leren!
Visueel presenteren kun je leren
Presentaties vol slides met bullets, waarbij alles op elkaar lijkt. Een visie of strategie die maar beperkt lijkt te landen bij medewerkers in de organisatie. Meetings die resulteren in lange, onduidelijke notulen, workshops die energie missen. Wie bovengenoemde herkent, heeft wellicht nog geen kennis gemaakt met visueel communiceren.
Waarom visueel communiceren?
Geen ‘fake news’, maar elkaar direct begrijpen en verbinding creëren door visueel te communiceren. Visueel communiceren wordt ook wel de derde taal genoemd. Een taal waarnaar in deze tijd van snelle communicatie en social media steeds meer behoefte bestaat om simpel en effectief informatie te delen. Dus in plaats van slides met een rij bullets en veel tekst, krachtige beelden die de essentie weergeven en die blijven hangen en impact maken.
Hoe gaat het in zijn werk?
Met visuele of grafische communicatie vertaal je complexe zaken in beelden. Dit heeft een aantal voordelen:
- Visuele informatie onthoud je beter
- Gedachten, ideeën en plannen kun je zichtbaar overbrengen
- Complexe informatie wordt eenvoudiger
- Meer betrokkenheid en onderling begrip
- Effectievere meetings door meer interactie en creativiteit
- Betere samenwerking
De basis van grafisch communiceren of presenteren is, net als bij gewone taal, het alfabet. In dit geval noemen we dit: het ‘visuele alfabet’.
1. Visuele alfabet
Dit ‘visuele alfabet’ bestaat uit basisvormen die als het ware de letters vormen waarmee je de beelden (woorden, begrippen, thema’s) maakt die je in je verhaal wilt gebruiken om jouw boodschap over te brengen.
2. Beeldenbibliotheek
De thema’s of zaken die onderdeel uitmaken van jouw boodschap of verhaal, kun je vertalen in een beeld. Bijvoorbeeld, als het gaat over het bepalen van een doel, kun je voor jezelf hierbij een beeld voorstellen van een schietschijf of dartbord. Een idee wordt bijvoorbeeld een gloeilamp. Door de delen van je verhaal of thema’s te vertalen in beelden, bouw je, stap-voor-stap, jouw eigen beeldenbibliotheek.
Als je via deze beelden binnen jouw organisatie leert communiceren, begrijpt iedereen waar het over gaat en blijven de beelden, en daarmee de boodschap, hangen.
Ja maar ik kan niet tekenen!
Veel mensen zullen roepen: “ja maar, ik kan helemaal niet tekenen!”. Iedereen wordt geboren met de vaardigheid om in beelden te denken, maar slechts enkelen onderhouden en ontwikkelen dit naarmate ze ouder worden. Voor tekenen geldt eigenlijk hetzelfde. Iedereen kan tekenen, maar de kans bestaat dat je als kind gestopt bent deze vaardigheid verder te ontwikkelen.
Een mooie tekening is niet het doel. Het doel van een tekening of beeld is om iets te communiceren of te begrijpen. Je hoeft echt geen Vincent van Gogh te zijn om beelden te kunnen maken. Volgens de 80-20 regel geldt dat als de tekening voor 20% juist is, 80% van de mensen de boodschap begrijpt. Een tekening die niet perfect is activeert juist het brein van degene die meekijkt om de ontbrekende lijntjes en verbindingen tussen de vormen te leggen.
Belangrijk uitgangspunt bij visueel communiceren is het SINS-principe. Dit staat voor:
- Snel – Het beeld moet snel te tekenen zijn.
- Imperfect – je hoeft geen Van Gogh te zijn, 20% perfectie zorgt al voor 80% begrip.
- Nu – Teken in het moment, dus tijdens het vertellen van jouw verhaal.
- Simpel – Houdt het simpel door gebruik te maken van het visuele alfabet.
Steel & deel
Een ander principe bij het opbouwen van jouw eigen beeldenbibliotheek is: “kijk af!” Dus: steel wat je kunt, van anderen, maar deel ook vooral jouw creaties met anderen.
Een tip: Ben je op zoek naar een symbool of icoon wat staat voor het thema of onderdeel van jouw verhaal, kijk op Google. Indien je zoekt via ‘Google afbeeldingen’ en jouw thema, gevolgd door ‘icon’ of ‘icoon’ intypt als zoekterm, vindt je vaak al inspirerende resultaten.
Oefen en maak fouten
Een ander belangrijk principe is: “maak fouten”. Heb je een beeld voor ogen bij het onderwerp waarom het gaat? Oefen vervolgens om jouw gekozen beeld te tekenen. Nogmaals: het hoeft niet perfect, dus fouten maken hoort erbij. Oefen net zo lang tot jij jouw beeld onder de knie hebt en je het kunt toevoegen aan jouw eigen beeldenbibliotheek. Op een gegeven moment zal je merken dat het steeds gemakkelijker wordt om dit beeld te tekenen.
Visueel presenteren
Het is mogelijk om jezelf te trainen op het gebied van het maken van visualisaties. “Maar hoe doe ik dat dan?” Een interactieve training die je hierin op weg helpt, is ‘Visueel presenteren‘. Vanaf juni 2018 is deze training te volgen bij Symbol.
Tijdens deze training leer je hoe jij jouw boodschap kunt visualiseren door gebruik te maken van simpele basisvormen. Daarnaast leer je hoe je jouw eigen beeldenbibliotheek opbouwt en hoe je deze kunt gebruiken in een veranderverhaal. Daarnaast neem jet nuttige templates en een hoop nieuwe inspiratie mee naar huis.
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden
Een bekende uitspraak. Maar wis je dat 90% van alle informatie die doorgestuurd wordt naar onze hersenen visueel is? En dat beelden tot wel 60.000 keer sneller worden verwerkt dan tekst? De kracht van visueel communiceren als ‘derde taal’ kan dan ook niet worden onderschat. Sterker nog: Laten we die kracht vooral meer gaan gebruiken!
Laatste nieuws/blogs
Waarom Theuws Assemblage klaar is voor IATF
Waarom Theuws Assemblage klaar is voor IATFIn deze blog neemt onze collega Ricardo ...
Lean Six Sigma Green Belt 4o – Jouw sleutel tot digitale transformatie!
Lean Six Sigma Green Belt 4o: Jouw sleutel tot digitale transformatie In een wereld...
Data-analyse in organisaties: 6 tips voor succesvol projectmanagement
Data-analyse in projectorganisaties: 6 tips voor succesvol projectmanagement...