ILT Fineworks: ISO 9001 certificering als instrument om de kwaliteit te verbeteren

Paul Bant leidt alweer zo’n 30 jaar het bedrijf ILT Fineworks. ILT staat voor Industrial Laser Technology. Het 1985 opgerichte bedrijf houdt zich bezig met materiaalbewerking met behulp van lasertechniek. Geproduceerd worden componenten voor bedrijven en organisaties in fijnmechanische markten, zoals die voor medische apparatuur, halfgeleiderproductie, defensie-industrie, lucht- en ruimtevaart, schone technologieën, etc. De afnemers bevinden zich o.a. in Nederland, Duitsland, België, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Raad je collega’s een ISO certificering aan?

“Dat moet ieder bedrijf voor zichzelf uitmaken. Je markt moet erom vragen en je moet eraan toe zijn. Als ze mij vragen: “Paul, raadt je mij aan om ISO gecertificeerd te worden”, dan zeg ik “Dat moet je zelf weten, maar áls je het doet, weet ik wel een goede partij die je daarbij kan helpen.”

ILT Fineworks is een kleine organisatie; er werken hier 13 mensen met zeer specialistische hightech producten. Dit vergt een bijna ambachtelijke creativiteit van het personeel. “We werken soms met peperdure grondstoffen. Daar maken we ‘pillen’ van die gebruikt worden voor de bestrijding van kankercellen. De stof die vrijkomt in het productieproces gaat weer terug naar de leverancier, zo duur is het product”, vertelt directeur Paul Bant.

“Als we toch ISO 9001 certificeren, dan ook goed waarbij het woord kwaliteit daadwerkelijk inhoud krijgt”

“Ik stond er zeer sceptisch tegenover. Ik zag bedrijven het doen om het als een marketingtool te kunnen gebruiken. Daar ben ik pertinent op tegen. Ik heb het dan ook lang afgehouden, tot op een bepaald moment een goede klant van ons, ons duidelijk maakte dat een ISO certificering noodzakelijk zou worden om leverancier te kunnen blijven. Toen heb ik gezegd, als we het dan toch moeten doen, dan wil ik het ook goed doen, dus inhoudelijk en niet alleen als ‘stempel op ons winkeltje’. Om de kwaliteit daadwerkelijk te kunnen verbeteren, moet dit begrip ook inhoud krijgen bij de mensen.”

“Aanvankelijk hadden we met weerstand te maken. We hebben een hectisch proces, hollen of stilstaan. In de periodes van hollen was er geen tijd om na te denken over verbeteringen. Nu dwing je jezelf om dat te doen. En dan blijkt dat je er echt wat aan hebt. Dit ondervonden ook de medewerkers. Inmiddels is de weerstand omgeslagen in kwaliteitsdenken. Het zit nu gewoon ingebed in onze organisatie.”

ISO 9001 certificering, een goed idee?

“Het wel of niet doen, hangt af van de markt waarin je je beweegt. Wij moesten het en waren er klaar voor. De stap is dan klein. Soms willen bedrijven alleen het systeem en niet de certificering. Een organisatie gericht op kwaliteitsverbetering. Dat kan ook.”

Wat is er veranderd als gevolg van de certificering?

“De medewerkers komen nu met ideeën om de kwaliteit verder te verbeteren. Deze groei van de mensen vind ik wel het belangrijkste resultaat van het hele traject. Zelf kijk je ook weer met andere ogen naar je bedrijf. We zijn met z’n allen trots op wat we hebben bereikt. Het is belangrijk dat je steeds verder denkt.”

Waarom Symbol?

“Er werd goed begrepen wat ik wilde. Geen papierwinkel en lange trajecten. Wel een inhoudelijke verbetering, met ook nadat we de certificering binnen hadden een goed contact dat ons blijft helpen en begeleiden, ons scherp houdt. Ik ben iemand van lange relaties met mensen én met organisaties die ik kan vertrouwen en waarmee ik goed kan werken. Een organisatie die ons zou blijven supporten, ook nadat wij het certificaat hadden behaald, dat was een keiharde eis van mij.”

Ambities?

Die zijn er altijd. ISO 13485 zou een volgende stap kunnen zijn. Bovendien wil ik ook mijn andere bedrijf, ons zusterbedrijf, laten ISO certificeren. Uiteraard ook daar inhoudelijk en niet om een certificaat op te kunnen hangen.”