Young professional legt bij ForFarmers Lochem de basis voor continu verbeteren

De naam ForFarmers doet hoogstwaarschijnlijk wel een belletje rinkelen. Met zeven locaties verspreid door Nederland biedt dit internationaal opererende bedrijf complete voeroplossingen voor de (biologische) veehouderij.

Sinds 2020 werkt op al deze vestigingen een CIM: een Continuous Improvement Medewerker. Bij ForFarmers in Lochem is deze functie tussen april 2021 en februari 2022 opgevuld door een tijdelijke kracht van Symbol: young professional Youp Lotgerink.

 

Young Professional Youp Lotgerink

Geen werkzaamheden stilleggen

“Onze vorige CIM koos in maart 2021 helaas een andere weg en ging ForFarmers verlaten, dus ik zat verlegen om een vervanger. Onze operationeel directeur kende Symbol al, en zo is het balletje gaan rollen. Door te kiezen voor een interimmer kon ik namelijk rustig een vaste kracht werven zónder dat we verbeterprocessen stil moesten leggen”, vertelt Peter Pruijn, Productiemanager Operations. “Symbol stelde Youp aan me voor en al na het eerste gesprek heb ik de knoop doorgehakt. Met zijn kennis, ervaring en persoonlijkheid paste hij namelijk perfect in het profiel voor CIM én hij was per direct beschikbaar. En tot op de dag van vandaag heb ik geen dag spijt gehad van de keuze.”

 

Blijvende impact

“Youp was al snel onderdeel van het team en een betrokken collega voor zowel de mensen op de werkvloer als het MT”, vertelt Peter verder. “Ook is hij enorm gedreven: hij heeft er alles aan gedaan om zijn rol maximaal in te vullen en zorgde ervoor dat er altijd genoeg werk op zijn bordje lag. Daardoor hebben we in korte tijd veel kunnen bereiken. Verder heeft hij ervoor gezorgd dat zijn werk echt ingebed is in onze organisatie – en dat is volgens mij ook typisch Symbol.” Youp vult aan: “Symbol wil bij opdrachtgevers blijvende impact van verbeteringen realiseren, en dat wil ik ook. Ik wil niet alleen inhoudelijk goed werk afleveren, maar neem ook graag de menselijke kant mee om mijn werk te kunnen borgen. Het is namelijk menseigen om dingen te willen doen zoals je het altijd deed -verandering is spannend. Daarom ga ik altijd naar de werkvloer, zo ook bij ForFarmers: ‘Dit heb ik bedacht, wat vinden jullie?’ Door mensen direct vanaf het begin bij het verbeterproces te betrekken, voelen ze zich gewaardeerd en gehoord. Dat zorgt uiteindelijk voor een betere borging.”

 

Een effectieve dagstart

Youp heeft in zijn tien maanden bij ForFarmers Lochem twee grote projecten opgepakt. “Als eerste heb ik een basis neergelegd voor continu verbeteren. Er worden nu KPI’s bijgehouden, data uit systemen wordt gebruikt om processen te verbeteren en de dagstart is geïmplementeerd. Dat laatste was voor de mensen hier best even wennen – ze staan nu strak om 8.15 uur bij een white board om de resultaten van de vorige dag en de plannen voor de nieuwe dag te bespreken. Maar het gaat steeds beter en mensen zijn enthousiast én nemen meer verantwoordelijkheid.” Peter beaamt dit. “Het mooie is dat de zowel de transportplanning als de productie bij de dagstart betrokken is. Wij produceren steeds meer ordergericht, wat van grote invloed is op een efficiënte productieplanning. En het heeft natuurlijk invloed op onze logistiek: de ene dag gaat er meer de deur uit dan de andere dag. Tijdens de dagstart bespreken beide afdelingen met elkaar wat er die dag nog wel of juist niet meer mogelijk is. En omdat op een white board onze KPI’s visueel zichtbaar zijn gemaakt, kunnen de afdelingen concreet met elkaar bespreken hoe de vorige dag heeft gedraaid ten opzichte van die KPI’s.”

 

De orderstroom onder de loep

Ook de orderstroom is door Youp onder de loep genomen. “Omdat het productieproces door de orderstroom wordt bepaald, is het de ene dag drukker dan de andere dag. Dat zorgt soms voor uitdagingen bij zowel de productieplanning als de logistieke planning. Op basis van data uit verschillende systemen heb ik het hele proces van bestellingen tot productie in kaart gebracht. Hier zijn zes bottlenecks uitgekomen: factoren met veel invloed op de orderstroom. ForFarmers krijgt bijvoorbeeld relatief veel spoedbestellingen binnen, en spoedjes gooien doorlopend zowel de productieplanning als de logistieke planning op de schop. Door het bestelgedrag van klanten wat meer te sturen, bijvoorbeeld door korting te geven als klanten eerder bestellen, ontstaat een stabielere orderstroom.” “Om dit soort bottlenecks aan te kunnen pakken is het hele bedrijf nodig, van sales tot transportplanning”, vult Peter aan. “Youps opvolger – een nieuwe CIM die onlangs is begonnen – gaat daarom de zes knelpunten vertalen naar praktische actiepunten voor onze organisatie. En als we ergens hulp bij nodig hebben of op een bepaalde afdeling verlegen komen te zitten, weten we Symbol natuurlijk te vinden. Youps opdracht zit er namelijk op, maar de samenwerking met Symbol is zo goed bevallen dat we de contacten maar al te graag warm houden.”

Meer weten?

Wil je meer informatie over de projectaanpak van Symbol? Neem dan contact met ons op via 053 – 20 30 240 of via onderstaand formulier. Wil je jezelf bekwamen in het optimaliseren van processen? Bekijk dan eens onze Lean Green Belt en Lean Black Belt trainingen!